Sunday, February 7, 2016

Church of Saint John the Baptist


The advent of Christianity as the official creed of the Roman Empire eliminated the need for colossal temples attracting pilgrims from all over the country. Under the new faith, numerous churches were built so each village and each quarter could have its own oratory. The Roman temple of Damascus was modified accordingly as its peribolos lost its religious function and acquired a distinctly commercial character. Towards the end of the 4th century AD under the emperor Theodosius, the temple of Jupiter was transformed into the Church of St. John. The tradition of the burial of Saint John the Baptist's head at this location, however, is no older than the late 6th century. The location of the main entrance to the edifice was probably reoriented from the eastern wall of the temenos to its southern wall; the latter entrance was blocked later. A Greek inscription remains above the southern gateway, proving that the Roman temple, or part of it, was indeed converted to a Byzantine church. The writing is an adaptation of Psalm 145.13: "Thy Kingdom, O Christ, is an everlasting Kingdom, and Thy dominion endureth throughout all generations." 

The first figure represents a reconstruction of the Byzantine Church at the time of the Arab Muslim conquest, prior to its replacement by the ʾUmayyād Mosque




Ross Burns. Damascus, a History. Routledge 2005.

K A C CreswellEarly Muslim architecture. Oxford 1932.




2 comments:


  1. كنيسة القديس يوحنا

    قلت أهمية المعابد الضخمة عندما أصبحت المسيحية الدين الرسمي اللامبراطورية الرومانية و أصبح لكل قرية و لكل حي كنيسته الخاصة. فقد القسم الخارجي (بيربولس) وظيفته الدينية و أصبح تجارياً خالصاً و أطلق عليه إسم غاما حيث كان شكله يشبه هذا الحرف اليوناني. تحول القسم الداخلي (تيمينوس) إلى كنيسة في عهد الامبراطور ثيودوسيوس في نهاية القرن الرابع الميلادي و أما عن كون رأس يوحنا المعمدان (النبي يحيى) مدفون في المقام المعروف فهذه الرواية تعود إلى اواخر القرن السادس إن لم تكن أحدث من ذلك. يعتقد أن مدخل الكنيسة كان يقع في الجدار الجنوبي و هو حالياً مسدود بينما كان المدخل الأهم لمعبد جوبيتر يقع في الجدار الشرقي. لم يبقى من الكنيسة البيزنطية إلا نقش يوناني فوق المدخل المسدود في الجنوب مقتبس من المزمور 145: ملكك أيها المسيح ملك كل الدهور وسلطانك في كل دور فدور

    ReplyDelete

  2. كنيسة القديس يوحنا (الجامع الأموي حالياً) كما بدت عشية الغزو العربي الاسلامي حسب ف. شافي

    ReplyDelete