Sunday, March 20, 2016

Between Fez and Fedora


The fez was an innovation introduced under the Ottoman Sultan Maḥmūd II (1808-1839), who might as well be considered the Atatürk of the 19th century. During his reign, efforts were made to modernize the ailing empire and catch up with the rising West. The Janissaries were exterminated, administrative reforms were introduced, and the European dress was encouraged, with the fez replacing the traditional turban. Unluckily for Maḥmūd, he had to face the Wahhābī menace, Greece's revolt, and—most alarmingly—the ambitions of his vassal Muḥammad ʿAlī, Egypt's formidable governor. Egypt became independent in all but name, and Cairo morphed into a new Constantinople.

A century later it was the turn of Atatürk to implement more drastic measures aimed at reinvigorating a war-torn Turkey. His purpose was to make the new republic part of Europe at the expense of its oriental heritage, and for that he spared no measure, however draconian. The alphabet changed from Arabic to Latin, the fez was banned and replaced by the fedora hat, etc. Ataturk's relation with Islam was nevertheless ambiguous at best. It is true that he did his best to marginalize the role of religion and ʿulamāʾ in modern Turkey, but it also remains undeniable that his age witnessed the evacuation of the vast majority of Christians—suddenly deemed "Greeks"—from Asia Minor. Not to be outdone by "secular" Turkey, Greece rid itself of its Muslim "Turks."






1 comment:

  1. حارة في دمشق حوالي 1880 و نرى على اليمين رجلاً يلنس الزي الأوروبي بإستثناء الطربوش و هذا الأخير بدعة درجت في عهد السلطان محمود الثاني 1808-1839 و الذي يمكن إعتباره أتاتورك القرن التاسع عشر حيث أنه أجرى أو بالأحرى حاول أن يقوم بالعديد من الإصلاحات بهدف إلحاق الإمبراطورية العثمانية بالركب المعاصر و منها القضاء على الإنكشارية و إدخال بعض التنظيمات الإدارية و تشجيع الزي الغربي مع الطربوش الذي حل محل العمامة عند البعض. لم يحالف الحظ هذا السلطان الذي تزامن حكمه مع الخطر الوهابي و إستقلال اليونان و صعود مصر كمركز ثقل يضاهي على الأقل آسيا الصغرى تحت حكم محمد علي. بعد قرن من عهد محمود قام أتاتورك 1923-1938 بإصلاحات جذرية بهدف إلحاق تركيا بأوروبا على حساب تراثها الشرقي و منها تغيير الحرف العربي إلى اللاتيني و منع الطربوش الذي حلت محله القبعة الأوروبية و هلمجرا. كانت علاقة أتاتورك بالإسلام ملتبسة فمن الصحيح أنه حجم دوره كثيراً في تركيا "العلمانية" و مع ذلك لا يمكن إنكار أن عهده شهد إنهاء الوجود المسيحي عملياً في آسيا الصغرى حيث تم إجلاء المسيحيين (الذين أصبحوا "يونانيين" بغتة) بينما قامت اليونان بالتخلص من مسلميها "الأتراك".

    ReplyDelete