The ʾUmayyād Mosque has suffered numerous disasters spanning more than thirteen hundred years of its existence; some left but a skeleton of the edifice, necessitating extensive and costly restorations.
For some reason or another, quite a few rulers opted to cover the mosque's mosaics with stucco rather than restoring them, therefore unintentionally preserving those marvels for future generations.
The last calamity that befell the edifice was the great 1893 fire. The devastation virtually obliterated the mosaics of the prayer hall; it largely spared those of the courtyard.
Eustache de Lorey is credited with supervising the removal of the stucco and uncovering the mosaics in the late 1920s. The work unveiled a magnificent 34.5-meter x 7.25-meter panel located in the western portico at 5 meters above the ground level. Some think that the scene represents the heavenly Paradise; others have called the ensemble "the Baradā Panel."
Les mosaïques de la Mosquée des Omayyades à Damas (avec Marguerite van Berchem). Monuments et mémoires de la Fondation Eugène Piot. Année 1929 (30-1-2) pp. 111-140.
Les mosaïques de la Mosquée des Omayyades à Damas. Syria. Archéologie, Art et histoire. Année 1931 (12-4) pp. 326-349.

تفاصيل من فسيفساء الرواق الغربي لجامع بني أميّة الكبير
ReplyDeleteتعرّض الجامع لعديد من الكوارث خلال عمره الذي تجاوز ثلاثة عشر قرناً أتت على الكثير من زينته الفسيفسائيّة. عمد كثير من حكّام دمشق عبر العصور إلى تغطية هذه الفسيفساء بالجصّ عوضاً عن ترميمها وساعد هذا عن قصد أو غير قصد على الحفاظ على بقاياها حتّى اليوم. كان حريق ١٨٩٣ آخر ما ابتلي به الجامع وكان الضرر الذي أصاب فسيفساء الحرم أكبر بكثير من الضرر الذي لحق فسيفساء الصحن. قام العالم الفرنسي Eustache de Lorey بالإشراف على إزالة الجصّ عن فسيفساء الرواق الغربي وكشف بذلك لوحة رائعة بطول ٣٤ متراً ونصف وارتفاع سبعة أمتار وربع تعلو خمسة أمتار عن مستوى أرض الرواق ويعتقد البعض أنّ هذه اللوحة تمثّل الجنّة وأطلق عليها البعض الآخر إسم لوحة بردى.