Monday, August 15, 2016

نور الدين زنكي





دخل الأتابك نور الدين زنكي دمشق عام ١١٥٤ للميلاد ووافته المنيّة فيها عام ١١٧٤. مآثر نور الدين كثيرة أطنب في تعدادها وأسهب معاصِرُهُ المؤرّخ والمترجم الدمشقي الحافظ ابن عساكر (١١٠٥-١١٧٦): تُقى نور الدين وورعه وغيرته على الدين، علمه الغزير ورعايته العلماء، اهتمامه بصحّة رعاياه الجسديّة والعقليّة، حمايته الأيتام والفقراء، زهده وتقشّفه، وجهاده ضدّ الإفرنج. ما كلّ هذا إلّا غيضٌ من فيض، على حسب تعبير ابن عساكر. 


لا يغفل الحافظ بالطبع الجهد الذي بذَلَهُ نور الدين في قمع "الرافضة" والبدع، وفرضِهِ علاماتٍ تميّز اليهود والنصارى، وكفاحِهِ لتوحيد الأسلام تحت راية السنّة في ظلِّ مذاهِبِها الفقهيّة الأربعة. 


شَهِدَ العالم الإسلامي ما اعتبره البعض عصراً شيعيّاً، اعتباراً من القرن العاشر للميلاد: تسلّط البويهييّن في إيران والعراق وعلى خلافة بغداد، صعود الحمدانييّن في حلب، الفتوحات الفاطميّة - الاسماعيليّة -  في شمال إفريقيّة من المغرب إلى مصر، وظهور الدروز. بلغ المدّ الشيعي أقصاه مع خلافة القاهرة الفاطميّة. 



أتت ردّة الفعل السنيّة على يد السلاجقة في منتصف القرن الحادي عشر عندما ألحق سلطانهم، ألب أرسلان، بالبيزنطييّن هزيمةً نكراء في معركة ملاذكرد (١٠٧١) وطردهم من معظم آسيا الصغرى. استنجد إمبراطور بيزنطة بالإفرنج واستطاع بمساعدتِهِم تلافي تهديد السلاجقة مؤقّتاً. لم ينفع هذا بيزنطة الشيء الكثير على المدى البعيد وقصّة استباحة الفسطنطينيّة عام
١٢٠٤ تتويجاً للحملة الصليبيّة الرابعة معروفة ومشهورة. 


أعاد السلاجقة السيادة الإسميّة للخلافة العبّاسيّة على العالم الإسلامي ولو إلى حين. 


تابع الأتابكة ما بدأه السلاجقة وتمكّن الأيّوبيّون، باسم نور الدين، من فتح مصر وانتهت الخلافة الفاطميّة ليتحوّل الأزهر، أقدم جامعات الإسلام، من مؤسّسة اسماعيليّة إلى سنيّة، وبقي كذلك إلى يومنا. 


الصورة بعدسة مروان مسلماني



1 comment:

  1. The Mausoleum of Nureddin in Damascus


    Damascus was conquered by the Atabeg Nureddin Zengi (1118-1174) in the year 1154 CE. This illustrious ruler was credited with many achievements by his contemporary Damascene historian ibn Asakir (1105-1176) who extolled his piety, chastity, benevolence, learning, disinterestedness, frugality, protection of the poor and orphan, not to mention his military exploits in the Jihad against the infidel Crusaders.

    Among Nureddin’s laudable deeds must (always according to ibn Asakir) be counted his promotion of the cause of Sunni Islam and its 4 schools of jurisprudence; namely enforcing orthodoxy as opposed to innovation and Shiite practices as well as forcing the Dhimmis (Christians and Jews) to don certain signs as to differentiate the from the Community of the Faithful.

    Islamdom had lived through what appeared to many observers as a Shiite Age starting in the 10th century CE. In Mesopotamia and Iran, the Buyid reigned supreme; in Aleppo we had the Hamdanid; in North Africa all the way to Egypt and beyond, the Fatimid (Ismailite) who in time spawned the Druze. The zenith of Shiite power and prestige was perhaps reached in Fatimid Cairo that dominated North Africa and extended all trhe way to Syria.

    The Sunni resurgence began in mid 11th century with the Seljuk Turks who routed Byzantium under Alp Arslan in the Battle of Manzikert and wrested the majority of Asia Minor from their hands (the Byzantines were to appeal to the Crusaders for help which was to prove as disastrous on the long run). The conquerors restored the nominal supremacy of the Abbasid Caliph and with it, that of Orthodox (that is Sunni) Islam.

    The process accelerated under the Atabegs then the Ayyubid. The credit of annihilating the Fatimid Caliphate goes to two lieutenants of Nureddin: Asad al-Deen Shirkoh and his nephew Saladin. The Ismaili dominance in Egypt came to an end and al-Azhar- the oldest Islamic University- would henceforth be a strong hold of Sunni teaching.

    ReplyDelete