| Madrasa al-Fatḥīyyā |
Fatḥī ʾAfandī al-Falāqinsī was one of Damascus's wealthiest and most influential men in the second quarter of the 18th century. Thanks to his connections in Constantinople, he managed to procure the coveted position of daftardār in 1735-36. This assignment allowed him to control many lucrative endowments and accumulate an immense fortune, a considerable amount of which he spent on maintaining existing landmarks and erecting new ones, including his madrasa in al-Qaymarīyyā as well as a ḥammām in al-Mīdān, both constructed around 1745. Fatḥī ʾAfandī built a mighty network of alliances with Damascus' notables, its religious establishment, and the local Janissary Corps.
Al-Falāqinsī's opulence rivaled that of a sultan, as demonstrated during his daughter's nuptials. The wedding's celebration lasted seven days, each one of them allocated to a different group of guests: day one was, of course, reserved for Governor Sulaymān Pāšā al-ʿAẓm and his courtiers, day two was for the officers, the third day was for the ulama, the fourth for the merchants, the fifth for Christians and Jews, the sixth for peasants, and the last for the prostitutes.
After the death of Sulaymān Pāšā, a struggle for power erupted between ʾAsʿad Pāšā al-ʿAẓm, the new governor, and the ambitious daftardār. ʾAsʿad Pāšā's influence eventually prevailed in the Ottoman capital, and he was given a free hand to deal with Fatḥī ʾAfandī by whatever means deemed necessary. Thus empowered, the governor unleashed his armed men on Fatḥī's supporters in al-Mīdān, where hundreds of homes were looted and destroyed. ʾAsʿad Pāšā was also able to procure a royal firman according to which the daftardār was decapitated and his head sent to Constantinople. Fatḥī's mutilated body was dragged in the city's alleys for three days, his possessions and those of his family were confiscated, and his supporters were hunted down and eliminated. This bloody drama took place in 1746, by the end of which ʾAsʿad Pāšā emerged as the undisputed master of Damascus.
Gérard Degeorge. Syrie. Art, histoire, architecture. Hermann, éditeurs des sciences et des arts 1983.
المدرسة الفتحيّة
ReplyDeleteكان فتحي أفندي الفلاقنسي أحد أغنى الدمشقييّن وأكثرهم نفوذاً في النصف الأوّل للقرن الثامن عشر وقد نجح بفضل علاقاته في القسطنطينيّة في الحصول على منصب الدفتردار (يكافىء وزير الماليّة) عام ١٧٣٥-١٧٣٦ ممّا مكّنه من التحكّم بعائدات كثير من الأوقاف الغنيّة وجمع ثروة أنفق منها على أعمال البناء والترميم ومن أشهر ما تركه المدرسة المصوّرة أعلاه في حيّ القيمريّة والحمّام الفتحي في الميدان وكلاهما بني حوالي عام ١٧٤٥. عزّز فتحي أفندي قوّته بأحلاف أجراها مع أعيان المدينة والعلماء والإنكشاريّة المحليّة أو اليرليّة وعاش حياة باذخة أشبه بحياة السلاطين تجلّت في عرس ابنته الذي دامت احتفالاته سبعة أيّام دعي في اليوم الأوّل الوالي سليمان باشا العظم وحاشيته وفي اليوم الثاني العلماء والثالث الضبّاط والرابع كبار التجّار والخامس المسيحيّون واليهود والسادس القرويّون والسابع البغايا.
جرى صراع على السلطة بين فتحي أفندي وأسعد باشا العظم بعد موت سليمان باشا وبالنتيجة تغلّب نفوذ أسعد باشا في القسطنطينيّة ممّا أطلق يديه في دمشق وهاجم أزلامه آخر معاقل الدفتردار في حيّ الميدان ونهبوا ودمّروا مئات البيوت وكان مسك الختام فرمان شاهاني أمر بموجبه أسعد باشا بالدفتردار فقطعت رأسه وأرسلت إلى العاصمة وجرى سحل جثّته لثلاثة أيّام في أزقّة المدينة ومصادرة أمواله وأموال عائلته والتنكيل بأنصاره وأعوانه. جرت هذه الأحداث الدامية عام ١٧٤٦ وأصبح أسعد باشا بنتيجتها سيّد دمشق بلا منازع.