Monday, August 15, 2016

ضريح نور الدين في دمشق


 تصوير مروان مسلماني




فتح الأتابك نور الدين زنكي دمشق عام 1154 للميلاد ووافته المنية ليدفن فيها عام 1174. لنور الدين إنجازات عديدة أسهب في وصفها وأطنب معاصره المؤرخ الدمشقي إبن عساكر (1105-1176) وعلى سبيل المثال تقى نور الدين وورعه وغيرته على الدين وعلمه الغزير ورعايته للعلماء وإهتمامه بالصحة الجسدية والعقلية لرعاياه وإلغائه للضرائب الجائرة والمكوس وحمايته للأيتام والفقراء وزهده وتقشفه وجهاده ضد الإفرج (أي الصليبيين) وكل ذلك وأكثر ما هو إلا غيض من فيض على حد تعبير إبن عساكر.

علاوة على كل ما سبق لا يغفل المؤلف دور نور الدين في "قمع الرافضة" والبدع وفرض علامات مميزة لليهود والمسيحيين أي خلاصة الكلام محاولة توحيد الإسلام تحت راية السنة ومذاهبها الفقهية الأربعة.

شهد العالم الإسلامي ما إعتبره البعض عصراً شيعياً إعتباراً من القرن العاشر الميلادي مع صعود البويهيين في العراق وإيران والحمدانيين في حلب والفاطميين (أي الإسماعيليين) في شمال إفريقية والمغرب ومنها إلى مصر ومن ثم ظهور الدروز ولربما وصل المد الشيعي إلى أوجه تحت الخلافة الفاطمية في القاهرة.

بدأت ردة الفعل السنية في منتصف القرن الحادي عشر مع الأتراك السلاجقة الذين ألحقوا بالبيزنطيين هزيمة شنعاء تحت قيادة زعيمهم ألب أرسلان وطردوهم من معظم آسيا الصغرى (مما أدى لأن يستنجد البيزنطيون بالصليبيين وهكذا إنتقلوا "من تحت الدلف لتحت المزراب") و أعادوا للخليفة العباسي السيادة الإسمية على العالم الإسلامي.


بعد السلاجقة أتى الأتابكة ثم الأيوبيون وقام عاملا نور الدين الأميران الكرديان أسد الدين شيركوه وإبن أخيه صلاح الدين بالقضاء على الدولة الفاطمية وبذلك تحول الأزهر وهو أقدم جامعة إسلامية في العالم من مؤسسة إسماعيلية إلى سنية وقدر له أن يستمر كذلك حتى يومنا هذا.

1 comment:

  1. The Mausoleum of Nureddin in Damascus


    Damascus was conquered by the Atabeg Nureddin Zengi (1118-1174) in the year 1154 CE. This illustrious ruler was credited with many achievements by his contemporary Damascene historian ibn Asakir (1105-1176) who extolled his piety, chastity, benevolence, learning, disinterestedness, frugality, protection of the poor and orphan, not to mention his military exploits in the Jihad against the infidel Crusaders.

    Among Nureddin’s laudable deeds must (always according to ibn Asakir) be counted his promotion of the cause of Sunni Islam and its 4 schools of jurisprudence; namely enforcing orthodoxy as opposed to innovation and Shiite practices as well as forcing the Dhimmis (Christians and Jews) to don certain signs as to differentiate the from the Community of the Faithful.

    Islamdom had lived through what appeared to many observers as a Shiite Age starting in the 10th century CE. In Mesopotamia and Iran, the Buyid reigned supreme; in Aleppo we had the Hamdanid; in North Africa all the way to Egypt and beyond, the Fatimid (Ismailite) who in time spawned the Druze. The zenith of Shiite power and prestige was perhaps reached in Fatimid Cairo that dominated North Africa and extended all trhe way to Syria.

    The Sunni resurgence began in mid 11th century with the Seljuk Turks who routed Byzantium under Alp Arslan in the Battle of Manzikert and wrested the majority of Asia Minor from their hands (the Byzantines were to appeal to the Crusaders for help which was to prove as disastrous on the long run). The conquerors restored the nominal supremacy of the Abbasid Caliph and with it, that of Orthodox (that is Sunni) Islam.

    The process accelerated under the Atabegs then the Ayyubid. The credit of annihilating the Fatimid Caliphate goes to two lieutenants of Nureddin: Asad al-Deen Shirkoh and his nephew Saladin. The Ismaili dominance in Egypt came to an end and al-Azhar- the oldest Islamic University- would henceforth be a strong hold of Sunni teaching.

    ReplyDelete