With the advent of Christianity as the official creed of the Roman Empire, there was no longer a need for colossal temples attracting pilgrims from all over the country. Under the new faith numerous churches were built so each village and each quarter could have its own place of worship. The Temple of Jupiter of Damascus was modified accordingly as its peribolos lost its religious function and acquired instead a distinctly commercial character along with the new name of gamma since its shape resembled this letter of the Greek Alphabet. It was towards the end of the 4th Century AD under the emperor Theodosius that the temple of Jupiter was transformed to the Church of St. John. The tradition of the burial of Saint John the Baptist' s head at this location, however, is no older than the late 6th Century. The location of the main entrance to the church was in the southern wall (whereas that of the pagan temple was in the eastern wall) and it now is blocked. The only remnant of the Byzantine church is a Greek inscription over the blocked southern opening that is an adaption of Psalm 145.13: Thy Kingdom, O Christ, is an everlasting Kingdom, and Thy dominion endureth throughout all generations.
The second figure represents the Church of St. John (currently the Umayyad Mosque) at the time of the Arab Muslim conquest according to F. Shafey.
Damascus: A History
Ross Burns
ISBN: 9780415413176
Early Muslim architecture by Sir K A C Creswell
Oxford University Press, 1969
The second figure represents the Church of St. John (currently the Umayyad Mosque) at the time of the Arab Muslim conquest according to F. Shafey.
Damascus: A History
Ross Burns
ISBN: 9780415413176
Early Muslim architecture by Sir K A C Creswell
Oxford University Press, 1969
ReplyDeleteكنيسة القديس يوحنا
قلت أهمية المعابد الضخمة عندما أصبحت المسيحية الدين الرسمي اللامبراطورية الرومانية و أصبح لكل قرية و لكل حي كنيسته الخاصة. فقد القسم الخارجي (بيربولس) وظيفته الدينية و أصبح تجارياً خالصاً و أطلق عليه إسم غاما حيث كان شكله يشبه هذا الحرف اليوناني. تحول القسم الداخلي (تيمينوس) إلى كنيسة في عهد الامبراطور ثيودوسيوس في نهاية القرن الرابع الميلادي و أما عن كون رأس يوحنا المعمدان (النبي يحيى) مدفون في المقام المعروف فهذه الرواية تعود إلى اواخر القرن السادس إن لم تكن أحدث من ذلك. يعتقد أن مدخل الكنيسة كان يقع في الجدار الجنوبي و هو حالياً مسدود بينما كان المدخل الأهم لمعبد جوبيتر يقع في الجدار الشرقي. لم يبقى من الكنيسة البيزنطية إلا نقش يوناني فوق المدخل المسدود في الجنوب مقتبس من المزمور 145: ملكك أيها المسيح ملك كل الدهور وسلطانك في كل دور فدور
ReplyDeleteكنيسة القديس يوحنا (الجامع الأموي حالياً) كما بدت عشية الغزو العربي الاسلامي حسب ف. شافي