With the inauguration of the Damascus-Beirut Road in 1863, carriages and stagecoaches started to replace beasts of burden. Several similar projects followed with the purpose of facilitating regional commerce. Some of the most important are Suq as-Sinānīyyā, west of intra-muro Damascus towards al-Mīdān and Hauran in the south; al-Qaṣṣāʿ Avenue in the north, all the way to the road to Aleppo; and an-Naṣr (Victory) Boulevard, west of Suq al-Ḥamīdīyyā. The banks of the Barada River were paved, and the tramway began with the lines of Mīdān and aṣ-Ṣāliḥīyyā Avenue, effective 1906. As for the street network inside the walls of the old city, the following were enlarged and improved: Via Recta (Suq Madḥat Pāšā was inaugurated in 1879), Suq al-Buzūrīyyā (1879), the eastern part of Suq al-Ḥamīdīyyā (1883-1884), Suq al-ʾArwām southwest of Suq al-Ḥamīdīyyā (1894), Suq al-ʿAṣrūnīyyā (1885-1886), and many more.
Jean-Luc Arnaud. Damas Urbanisme et Architecture 1860-1925. Sindbad 2006.
ReplyDeleteتطور الطرق و المواصلات في دمشق في أواخر العهد العثماني
بدأت العربات في الحلول محل الدواب كوسيلة للنقل مع شق طريق دمشق - بيروت عام 1863 و تتالت بعدها الأشغال العامة و من أهمها سوق السنانية غرب المدينة بإتجاه الميدان و من ثم إلى طريق حوران، و شارع جامع الأقصاب حذاء السور الشمالي إلى طريق حلب، و شارع النصر غرب سوق الحميدية. جرى أيضاً رصف ضفاف نهر بردى و تدشين الترام (ترام طريق الصالحية و الميدان عام 1906). أما عن شبكة الطرق الداخلية فعل أهمها توسيع الشارع المستقيم (فتح شارع مدحت باشا 1879)، سوق البزورية 1879, القسم الشرقي لسوق الحميدية 1883-1884, سوق الأروام (غرب سوق الحميدية) 1894, سوق العصرونية 1885-1886 و غيرها كثير.