With the inauguration of Damascus-Beirut Road in 1863, carriage and stagecoach started to replace beasts of burden. Several similar projects followed with the purpose of facilitating regional commerce. Some of the most important are: Suq al-Sinanyia west of intra-muro Damascus towards al-Midan and Hauran in the south, al-Aqsab Avenue in the north all the way to the road to Aleppo, al-Nasr (Victory) Boulevard west of Suq -al_hamidyia. The banks of Barada River were paved and the tramway began with the lines of Midan and the Salihyia Avenue effective 1906. As for the street network inside the walls of the old City the following were enlarged and improved: Via Recta (Suq Midhat Pasha was inaugurated in 1879), Suq al-Buzuryia 1879, the eastern part of Suq al-Hamidyia (1883-1884), Suq al-Arwam (southwest of Suq-al-Hamidyia) 1894, Suq al-Asrunyia 1885-1886, and many more.
http://www.amazon.fr/Damas-Urbanisme-architecture-Jean-Luc-Arnaud/dp/2742752919/ref=sr_1_sc_1?ie=UTF8&qid=1454220795&sr=8-1-spell&keywords=damas+urbanism+et+architecture
http://www.amazon.fr/Damas-Urbanisme-architecture-Jean-Luc-Arnaud/dp/2742752919/ref=sr_1_sc_1?ie=UTF8&qid=1454220795&sr=8-1-spell&keywords=damas+urbanism+et+architecture
ReplyDeleteتطور الطرق و المواصلات في دمشق في أواخر العهد العثماني
بدأت العربات في الحلول محل الدواب كوسيلة للنقل مع شق طريق دمشق - بيروت عام 1863 و تتالت بعدها الأشغال العامة و من أهمها سوق السنانية غرب المدينة بإتجاه الميدان و من ثم إلى طريق حوران، و شارع جامع الأقصاب حذاء السور الشمالي إلى طريق حلب، و شارع النصر غرب سوق الحميدية. جرى أيضاً رصف ضفاف نهر بردى و تدشين الترام (ترام طريق الصالحية و الميدان عام 1906). أما عن شبكة الطرق الداخلية فعل أهمها توسيع الشارع المستقيم (فتح شارع مدحت باشا 1879)، سوق البزورية 1879, القسم الشرقي لسوق الحميدية 1883-1884, سوق الأروام (غرب سوق الحميدية) 1894, سوق العصرونية 1885-1886 و غيرها كثير.