Saturday, February 6, 2016

Transferring the Administrative and Governmental Center of Late Ottoman Damascus


For centuries, the administrative and commercial activities in Damascus had been concentrated inside the walls of the Old City in the western neighborhood and, for the most part, around the ʾUmayyād Mosque. This rule remained in effect until the mid-19th century, when several factors combined to reorient the city from south (pilgrimage to Mecca) to west (Beirut) and from long-distance and land-bound to regional and sea-bound commerce. The opening of the Damascus-Beirut road in 1863 was a first step in this direction, a trend that accelerated under the energetic governorship of Madḥat Pāšā. Numerous vital projects were achieved in four decades (1880-1920) some of the most important were:

1. The Muzayrīb Railroad, starting from the Barāmkā Station in 1894.

2. The Ḥamīdīyyā Casern (adjacent to Barāmkā Station). It took over some of the functions previously reserved for the Citadel, the latter having lost its military importance and its surrounding ditch filled to allow for the expansion of Sūq al-Ḥamīdīyyā and the creation of Sūq al-H̱uǧā. The casern buildings were subsequently converted to a different use, namely to house Damascus University and its Law School. 

3. The buildings of the Municipality, Post & Telegraph, and Hall of Justice at the Marjā Square that had replaced Sūq Sārūǧā as a hub for transportation.

4. The Ḥiǧāz Railway Station.

5. The New Sarāy on the right bank of the Barada River.

Between its caserns and depots, the army occupied a vast area of about 46,000 square meters; the tram and railway stations filled an additional 57,000 square meters. 


Jean-Luc Arnaud. Damas Urbanisme et Architecture 1860-1925. Sindbad 2006. 



1 comment:



  1. إنتقال المركز الإداري و الحكومي لمدينة دمشق إلى غرب السور بين الأعوام 1880-1920 للميلاد

    تمركزت الفعالية الحكومية و التجارية لمدينة دمشق لعدة قرون في غرب المدينة و جوار الجامع الأموي و ظلت هذه القاعدة سارية إلى منتصف القرن التاسع عشر. مع شق طريق العربات بين دمشق و بيروت عام 1863 و تناقص أهمية الحج العددية و الإقتصادية (بسبب تنامي أهمية الطرق البحرية) وولاية مدحت باشا، حصلت تحولات جذرية في نمو المدينة على مدى 40 سنة كانت نتيجتها تغير توجهها إلى الغرب و تجارة المنطقة عوضاً عن طريق الحج إلى الجنوب و تجارة القوافل البعيدة المدى. جرى تنظيم مجرى بردى و رصف ضفافه تحت رعاية مدحت باشا و تسارعت الأعمال المدنية في العقود التالية و من أهمها:

    أولاً: سكة حديد مزيريب عام 1894 بداية من محطة البرامكة.
    ثانياً: الثكنة الحميدية قرب محطة البرامكة و فيما بعد مقر جامعة دمشق و كلية الحقوق (أخذت بعض وظائف القلعة التي فقدت الكثير من أهميتها العسكرية و ردمت الخنادق المحيطة بها لتفسح المجال لأسواق الحميدية و الخجا).
    ثالثاً: مباني البلدية و البريد و دار العدل في ساحة المرجة و التي حلت محل سوق ساروجة كعقدة للمواصلات.
    رابعاً: محطة الحجاز.
    خامساً: السرايا الجديدة على الضفة الجنوبية لنهر بردى.

    أخيراً تجب الإشارة أن الجيش ما بين ثكناته و مستودعاته شغل مساحة واسعة بلغت قرابة 46,000 متر مربع بينما شغلت محطات القطار و الترام قرابة 57,000 متر مربع.

    ReplyDelete