Zeus Damaskenos headed the city's Hellenistic pantheon at the same sanctuary formerly presided by Hadad, his Aramean predecessor. Yet another transformation would take place under the Romans as the supreme deity assumed the imposing title of Jupiter Optimus Maximus Damascenus. Exalted he unquestionably was, but Venus (the Greek Aphrodite) ranked closely behind and gave her name to one of Damascus' main gates, nowadays known as Bab Touma (the Gate of Thomas).
Unfortunately, surviving remains of Classical (Greco-Roman) sculptures from Damascus are quite scarce despite the fact that the period under consideration spans almost a millennium.
The cult of Aphrodite-Venus had probably spread to the hinterland from the Syrian coast, where the exposure to European and Mediterranean tides had been the greatest. The goddess would in due time mingle with, and assume some of the attributes of local deities, such as Astarte and Isis.
This gorgeous bronze statuette was discovered in 19th century Damascus to be given to the Art Museum at Dorpat (modern Tartu, Estonia). It was lost, perhaps irretrievably, during WWI. It represents a nude Aphrodite holding a slipper in her right hand.
Thomas M. Weber
Sculptures from Roman Syria
Wernersche Verlagsgesellschaft. Worms
2006
زهرة دمشق
المقصود طبعاً الزهرة أو Venus أو Aphrodite ربّة الجمال والحبّ. كبير آلهة دمشق في العهد اليوناني كان بالطبع Zeus Damaskenos واعتمد في العصر الروماني اسم Jupiter Optimus Maximus Damascenus ولكن عبادة الزهرة كانت تضاهي شعبيّته أو تكاد بدلالة أنّ أحد أبواب المدينة كان يدعى باب الزهرة قبل أن يتحوّل إلى باب توما. مع هذا لم يتبقّ من تماثيل ومنحوتات دمشق الكلاسيكيّة (أي الهلنستيّة-الرومانيّة) الشيء الكثير.
انتشرت عبادة الزهرة من الساحل السوري إلى الداخل ومزجت مع ربّات الشرق الأدنى كعشترت وإيزيس. الصورة لتمثال من البرونز لهذه الإلهة اكتشف في دمشق في القرن التاسع عشر وأعطي لمتحف الفنون في Dorpat (حالياً Tartu في إستونيا) ومع الأسف ضاع في الحرب العالميّة الأولى أو ما عرف وقتها بالحرب العظمى.
No comments:
Post a Comment